Deze 20 voedingsmiddelen reinigen je aders en beschermen je voor een hartaanval. Zo leef je langer!

Hart- en vaatziektes zijn doodsoorzaak nummer 1 in Nederland en België. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is atherosclerose – een verstopping van de bloedvaten waardoor het risico op beroertes en hartaanvallen gevoelig toeneemt. Stress, onvoldoende lichaamsbeweging en vooral ongezonde voeding draagt hier nog eens te meer toe bij. Met enkele beperkte aanpassingen aan je voedingspatroon kan je het risico echter aanzienlijk beperken. Hier volgen een aantal voedingsmiddelen die zeker niet in je dieet mogen ontbreken:

Zalm

middel1

Zalm wordt vaak aangeprezen als gezond voor het hart. De reden hiervoor is dat zalm boordevol gezonde vetzuren zit. Ze zorgen ervoor dat de cholesterol verminderd wordt en dat lichte ontstekingen bestreden worden.

Sinaasappelsap

middel2

100% puur sinaasappelsap zit vol antioxidanten die de bloedvaatjes ondersteunen. Gelijktijdig doet dit sap ook de bloeddruk dalen. Twee glazen per dag volstaan om ten volle van de vitamine C en de positieve eigenschappen te genieten.

Koffie

middel3

Inderdaad! Eindelijk een goede reden om ’s ochtends koffie te drinken. Studies hebben aangetoond dat een beperkte hoeveelheid koffie het risico op hartaanvallen met 20% kan verminderen. De beste werking heb je bij twee tot vier kopjes koffie per dag.

Noten

middel4

Noten staan er al langer om bekend dat ze vele positieve eigenschappen hebben. Deze bevatten immers omega 3 vetzuren en onverzadigde vetten. Dit is niet alleen goed voor je cholesterol maar ook voor de gewrichten en het geheugen.

Sharon fruit

middel5

In Nederland en België nog niet zo populair maar ook hier krijgt de dadelpruim steeds meer aanhangers. Terecht want ze zitten vol vezels en sterolen die de cholesterol helpen verlagen.

Kurkuma

middel6

Kurkuma bevat curcumine dat vele positieve eigenschappen heeft. Het kruid vermindert immers vetopslag en ontstekingen in het weefsel.

Groene thee

middel7

Groene thee staat bekend om zijn stimulerend en tegelijk kalmerend effect. De reden daarvoor is cetachin. Dit antioxidant vermindert  de absorptie cholesterol en bevordert de stofwisseling. Voor een maximaal effect moet je twee kopjes per dag drinken.

Watermeloen

middel8

Deze vooral in de zomer populaire vrucht zorgt voor een verwijding van de bloedvaten en stimuleert zo de productie van stikstofoxide.

Volkoren

middel9

Volkoren is een ander voedingsmiddel dat de cholesterol bestrijdt. De vezels helpen om de aders te reinigen. Goede bronnen zijn havermout, bruine rijst en volkoren brood.

Kaas

middel10

Kaas heeft een slechte reputatie als het aankomt op cholesterol. Het kan echter bijdragen tot een verlaagde bloeddruk en cholesterol, zij het alleen wanneer het in beperkte mate geconsumeerd wordt.

Zeewier

middel11

De lijst van goede eigenschappen van zeewier is werkelijk indrukwekkend: ze zijn rijk aan vitamines, eiwitten, antioxidanten en caroteen. Regelmatige consumptie helpt om de bloeddruk te regelen en verwijdt de bloedvaten wat belangrijk is voor een goede bloedsomloop.

Veenbessen

middel12

Veenbessen zijn een smakelijke bron van kalium. Aangeraden wordt om ongezoet veenbessensap te drinken om de goede cholesterol te verhogen, terwijl daardoor de slechte cholesterol wordt teruggedrongen.

Kaneel

middel13

Kaneel is niet alleen lekker bij een kopje thee of een cake, maar helpt ook om de cholesterol te verlagen. Kaneel voorkomt bovendien afzetting en verkalking van de bloedvaten.

Granaatappel

middel14

Granaatappels zitten vol fytochemicaliën die de productie van stikstof stimuleren en de bloedsomloop op een natuurlijke manier bevorderen.

Spinazie

middel15

Niet alleen goed voor de spieren: Spinazie helpt om de aders te zuiveren en verlaagt de bloeddruk.

Olijfolie

middel16

Italianen en Grieken weten het al langer: Geperste olijfolie voorziet het lichaam van gezonde vetten en vermindert de cholesterol.

Broccoli

middel17

Dit groene krachtvoer verhindert door de hoge concentratie aan vitamine K dat calcium zich in de aders kan afzetten. Daardoor heeft het ook een positieve invloed op de bloeddruk en de cholesterol.

Avocado

middel18

Dat avocado’s gezond zijn, is ondertussen wel bekend. De gezonde vetten zorgen voor een uitstekende balans tussen goede en slechte cholesterol.

Asperges

middel19

Groene asperges zijn een echte hercules in de strijd tegen cholesterol. De voedingsstoffen in asperges vermijdt blokkades in de aderen en remt ontstekingen af.

Dit is toch best een uitgebreid assortiment aan gezonde voeding. Voor iedereen zit er wel iets naar smaak bij. Het is altijd geweldig wanneer lekker en gezond hand in hand gaan. DEEL deze belangrijke info met iedereen die je kent!

Facebook-Logo-300x144 (1)